[Kwantyfikatory] "Rozbite" kwantyfiatory

Ida Miczke i.miczke w student.uw.edu.pl
Czw, 5 Wrz 2019, 12:38:56 UTC

Dzień dobry,

proszę o pomoc z anotacją następujących zdań:

1. Rok później matury nie zdało ponad 8 %, ale były szkoły, gdzie tylko 60
% otrzymało świadectwa maturalne: w jednej z warszawskich szkół z 40
zdających oblano 10 osób.

Problematyczny jest dla mnie ostatni kwantyfikator: uznałabym, że nie samo
"10, ale 10 z 40 jest kwantyfikatorem i że w związku z tym proporcjonalnym
a nie numerycznym, ale nie wiem, jak w takim wypadku oznaczyć zdanie - czy
cały fragment "z 40 zdających oblano 10 osób"? Czy samo 10 i anotować jako
proporcjonalny? Nie da się rozbić kwantyfikatora tak, żeby oznaczyć samo "z
40" i "10" (przynajmniej ja tego nie umiem).

2. Dla opozycji w KIjowie Polska jest wzorem, wsparciem i opoką, co w
stosunkach międzynarodowych nie zdarza się Polsce zbyt często.

Uznałabym, że kwantyfikatorem jest wyrażenie "nie zbyt często", w takim
jednak wypadku nie wiem, jak je oznaczyć - czy tak, jak w omawianym już
przypadku "niektórzy"? Wtedy jednak należałoby anotować samo "zbyt często"
jako kwantyfikator, a mam wrażenie, że zmienia się wówczas nieco znaczenie
("zbyt często" to po prostu za często, a "nie zbyt często" sugeruje, że po
prostu nie bardzo często)

Pozdrawiam,
IM