[Kwantyfikatory] "Często"

Witold Kieraś wkieras w gmail.com
Pon, 16 Wrz 2019, 09:56:56 UTC

Dziękuję za ciekawe i trudne pytanie. Niewątpliwie mamy do czynienia z
nietypowym użyciem przysłówka „często”. Wskazuje na to już choćby
połączenie z czasownikiem dokonanym, co w standardowym znaczeniu chyba nie
może się zdarzyć. Mam wrażenie, że takiego znaczenia nie notują słowniki
(przynajmniej kilka najpopularniejszych, które przejrzałem), co jest
ciekawym przeoczeniem leksykograficznym.

Zgadzam się, że takie „często” powinno się zachowywać podobnie jak „w
większości” (z dokładnością do nieostrości znaczeniowej „często”). Wówczas
uproszczone zdanie:
Ludzie w większości już się zarejestrowali.
uznalibyśmy chyba za semantycznie równoważne zdaniu:
Większość ludzi już się zarejestrowała.
Analogicznie, zdanie:
Ludzie często już się zarejestrowali.
powinno być — jak sądzę — semantycznie równoważne zdaniu:
Część ludzi już się zarejestrowała.

Jeśli zgodzimy się na taką równoważność, to powinniśmy chyba dążyć również
do podobnego opisu taki par zdań, czyli nasze specyficzne „często” byłoby
D-kwantyfikatorem z zakresem „Ludzie” (czy w oryginalnym zdaniu: „Ci,
którzy…”). Taki opis mnie mocno uwiera, bo idzie całkowicie w poprzek opisu
składniowego, ale na samym początku podjęliśmy decyzję, że jednak kierujemy
się przede wszystkim semantyką, więc nie powinien to być zasadniczy
argument przeciw takiemu rozwiązaniu. I chyba trzeba na niego przystać, ale
jeśli ktoś z Państwa ma jakieś przemyślenia na temat tego ciekawego
przykładu, to chętnie przeczytam i przemyślę jeszcze raz. W razie czego
opis zdania poprawimy na etapie superanotacji.

Z pozdrowieniami
WK

czw., 12 wrz 2019 o 17:11 Ida Miczke <i.miczke w student.uw.edu.pl>