[Kwantyfikatory] Cyfry

Witold Kieraś wkieras w gmail.com
Śro, 25 Wrz 2019, 16:16:25 UTC

chciałam zapytać o wyrażenia typu: „liczba składająca się z 3 cyfr”.
> Teoretycznie można uznać, że jest to kwantyfikator (np. część wspólna
> zbioru wszystkich cyfr i cyfr składających się na tę liczbę wynosi 3). Z
> drugiej strony – zbiór cyfr ma dokładnie 10 niepowtarzających się
> elementów, a trzycyfrową liczbą może być na przykład 222. Dla takiej liczby
> część wspólna zbiorów miałaby tylko jeden element – cyfrę 2. Czy wobec tego
> nie jest to kwantyfikator, bo nie możemy jednoznacznie przewidzieć na jego
> podstawie, ile elementów będzie miała część wspólna zbiorów?

Zastanawiam się od wczoraj nad Pani pytaniem i chyba nie jestem pewien, czy
je rozumiem. Czy chodzi o całe wyrażenie „liczba składająca się z 3 cyfr”
jako kwantyfikator? Czy mogę prosić o jakieś przykładowe zdanie, w którym
mogłoby ono wystąpić w takiej roli?
Nie wiem, czy to cokolwiek pomoże, ale w swoim wywodzie używa Pani słowa
„cyfra” w dwóch różnych znaczeniach, raz jako typ, raz jako okaz. To
powoduje trudności z ustaleniem liczby elementów części wspólnej zbiorów.

> Przy okazji chciałam zapytać, czy „*n* stron znormalizowanego
> maszynopisu” (jednostka miary długości tekstu) traktujemy tak samo jak „*n
> *cm wzrostu”, czyli nie oznaczamy tego wyrażenia jako kwantyfikujące.

Wydaje mi się się, że tak.

Pozdrawiam
WK