[Kwantyfikatory] Cyfry

Agata Drozd agata.m.drozd w gmail.com
Czw, 26 Wrz 2019, 15:52:40 UTC

Chodziło mi o samo znaczenie (lub nie) jako kwantyfikatora numerycznego
liczby 3 w wyrażeniu *liczba składająca się z 3 cyfr*. Podałam to tylko
jako przykładową konstrukcję. W rzeczywistości mam problem z wyrażeniem:

*Bliźniaki rekordzistki* [pary najdłuższych cyfr] *mają po 1173 cyfr.*

Nie jest to jednak pierwszy raz, kiedy w korpusie natrafiam na podawanie
długości liczby za pomocą wyrażenia *n cyfr*, i zależy mi na ogólnym
rozwiązaniu dla tego typu wyrażeń.

Wydaje mi się, że zbiór cyfr jako takich to:

A = {0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9}
(10 elementów)

więc automatycznie nie może on mieć 1173 elementów wspólnych ze zbiorem
cyfr w rekordowo długiej liczbie, o której mowa w próbce, i w związku
z tym *1173
*nie jest tutaj kwantyfikatorem.

Nawet dla krótszej, ale niesprecyzowanej liczby nie dałoby się określić
precyzyjnie części wspólnej zbiorów. Na przykład: *liczbą składająca się z
3 cyfr* może być zarówno 123 (3 elementy wspólne ze zbiorem A), jak i 111
(1 element wspólny ze zbiorem A) – dlatego, jeśli dobrze wnioskuję, w tej
sytuacji nigdy nie będziemy mieć do czynienia z kwantyfikatorem.

Mam nadzieję, ze udało mi się to teraz nieco lepiej wyjaśnić, o co
pytam. Chyba rozumiem też, co ma Pan na myśli, pisząc o typie i okazie
(10-elementowy zbiór cyfr to zbiór typów, a w 1173-cyfrowej liczbie mamy do
czynienia ze zbiorem 1173 okazów?), ale nie do końca jestem pewna, jak w
praktyce przekłada się to na potencjalne interpretowanie *1173 *jako
kwantyfikatora.